Tehoa verkkokurssibisnekseen Kajabin analytiikalla

Apr 03, 2025
Kajabi verkkokurssialusta analytiikka

Oletko koskaan pysähtynyt miettimään, miten tarkalleen tiedät, mitä sun verkkokurssibisneksessä tapahtuu? Mistä myynnit oikeasti tulevat, milloin ihmiset putoavat kurssilta, tai mikä kampanja toi eniten liidejä? Ilman analytiikkaa sä käytännössä arvaat – ja se on ihan ok silloin kun aloitat, mutta jossain vaiheessa arvailu alkaa syödä aikaa, rahaa ja energiaa.

Tässä kohtaa Kajabin omat analytiikka- ja raportointityökalut nousevat arvoon arvaamattomaan. Ne eivät ole vain bisnesnörtin leluja, vaan konkreettisia työkaluja, joilla rakennat parempaa, kannattavampaa ja asiakasystävällisempää liiketoimintaa

Miksi analytiikka on enemmän kuin pelkkiä numeroita?

Usein ajatellaan, että analytiikka on pelkkää numeroiden tuijottelua, mutta todellisuudessa kyse on siitä, että opit ymmärtämään, mitä sun asiakkaat oikeasti tekevät – ja mitä he eivät tee. Mikä sisältö kiinnostaa, mikä jää väliin, missä kohtaa ostopolku katkeaa ja miksi joku kurssi myy paljon enemmän kuin toinen?

Kun sulla on konkreettista tietoa siitä, miten ihmiset käyttävät sivustoasi ja kurssejasi, voit tehdä parempia päätöksiä. Sen sijaan että heität kampanjan ilmoille toivoen parasta, rakennat sen perustuen siihen, mikä on jo toiminut. Ja sen sijaan, että pohdit miksei joku kurssi toimi, voit katsoa datasta, missä kohtaa ihmiset tippuvat pois.

Itse käytän Kajabin analytiikkaa erityisesti myyntifunneleideni arvioimiseen ja korjaamiseen. Esimerkiksi jos huomaan, että laskeutumissivulla käy paljon porukkaa mutta opt-in jää laimeaksi, muokkaan otsikon, tekstin tai toimintakehotteen – ja seuraan, paraniko tulos. Tämä ei olisi mahdollista ilman selkeää dataa siitä, mikä funnelissa oikeasti toimii ja missä kohtaa asiakkaat tipahtavat.

Miltä Kajabin analytiikka näyttää käytännössä?

Kajabin etusivun dashboard tarjoaa nopean yleisnäkymän, joka kertoo heti miten liiketoiminnallasi menee. Näet tuoreeltaan montako ostoa on tullut viimeisen kuukauden aikana, paljonko bruttotuloja olet tehnyt ja mikä on nettotulo palautusten ja alennusten jälkeen. Tämä näkymä on erinomainen “tilannehuone” – ei turhaa sälää, vaan suora vastaus kysymykseen: miten meillä menee just nyt?

Sitten kun haluat sukeltaa syvemmälle, voit tarkastella päivittäisiä nettotuloja, mikä auttaa hahmottamaan myynnin kausivaihteluita ja seuraamaan, milloin kampanjat oikeasti tuottavat. Jos tarjoat kuukausitilauksia tai jäsenyyksiä, Kajabin Subscription Metrics -työkalu kertoo kaiken olennaisen: paljonko saat toistuvaa tuloa, mikä on asiakaskohtainen elinkaariarvo ja kuinka moni lopettaa tilauksensa. Näillä luvuilla sä oikeasti näet, onko sun bisnes kestävällä pohjalla vai onko pohjassa reikä, josta asiakkaat valuvat ulos.

Mistä sun liidit oikeasti tulevat?

Moni verkkokurssiyrittäjä laittaa lomakkeita ja laskeutumissivuja pystyyn vähän sinne tänne – ja sitten ihmettelee, miksei listalle tule ihmisiä. Kajabin opt-in -raportti antaa suoran vastauksen: mitkä sivut ja lomakkeet oikeasti tuottavat yhteystietoja, ja mitkä eivät.

Sama pätee sivunäkyvyysraporttiin. Sen avulla näet, mitkä verkkosivut tai laskeutumissivut saavat eniten liikennettä. Tämä auttaa sinua ymmärtämään, mitä sisältöä ihmiset oikeasti kuluttavat, ja mitkä sivut ehkä kannattaisi muotoilla uusiksi, jos niillä ei tapahdu mitään järkevää.

Ja jos haluat parantaa opiskelijakokemusta, Kajabin Product Progress -raportti näyttää, miten asiakkaat etenevät kurssillasi. Näet, mitkä osiot suoritetaan loppuun ja missä vaiheessa ihmiset lopettavat etenemisen. Tämä data on kultaakin kalliimpaa, kun haluat tehdä parempia, kiinnostavampia ja tehokkaampia kursseja.

Entä jos haluat syvällisempää dataa?

Kajabin oma analytiikka riittää pitkälle, mutta jos haluat mennä vielä syvemmälle, kannattaa yhdistää Kajabin Google Analyticsiin. Se antaa mahdollisuuden seurata esimerkiksi, mistä kävijät oikeasti tulevat (Google, Instagram, uutiskirje, mainoskampanja), miten he liikkuvat sivustolla ja mitkä kampanjat oikeasti konvertoivat.

Integrointi tapahtuu helposti Kajabin asetuksista. Et tarvitse koodaustaitoja – pelkkä Google Analyticsin seurantakoodi riittää. 

Data on hyvä renki, mutta huono isäntä

Lopuksi tärkein muistutus: pelkkä datan seuraaminen ei vielä tee mitään. Se, miten toimit sen datan pohjalta, ratkaisee.

Jos näet, että suosittu laskeutumissivu ei konvertoi, kokeile rohkeasti uutta otsikkoa tai toimintakehotetta. Jos huomaat, että opiskelijat tippuvat aina kolmannen moduulin jälkeen, mieti mikä siinä on liikaa – ja tee siitä kevyempi tai innostavampi. Jos jokin kampanja tuotti runsaasti liidejä, älä jää tuudittautumaan siihen yhteen onnistumiseen, vaan toista ja skaalaa se.

Data ei poista luovuutta – se tukee sitä. Kun sulla on faktat käsissä, voit keskittyä tekemään parempia valintoja ja rakentamaan liiketoimintaa, joka oikeasti toimii.

Lue täältä miksi mä valitsin Kajabin.

Tästä pääset Kajabin maksuttomaan 30pv kokeiluun

Kun otat Kajabin kokeiluun minun kauttani, saat käyttöösi maksutta mun tekemän Kajabiin soveltuvan myyntisivupohjan sekä liidisivun pohjan (arvo 77€)! Nämä nopeuttaa sun tekemistä huomattavasti. Kun olet ottanut kokeilun käyttöön, laita viesti johanna(a)kurkicoaching.fi ja laitan sulle pohjat tulemaan!

POHJISTA LISÄTIETOA TÄÄLLÄ

OTA KÄYTTÖÖN 30 PÄIVÄKSI MAKSUTTA JA LUNASTA ILMAINEN MYYNTISIVUPOHJA!

JOS HALUAT KEHITTÄÄ SUN VERKKOKURSSIBISNESTÄ TOSISSAAN...

Liity tästä maksutta mun uutiskirjeen tilaajaksi, niin lähetän sulle viikottain hyödyllistä tietoa ja vinkkejä verkkokurssien tekemiseen ja myymiseen.

Annat näin minulle luvan lähettää Sinulle sähköpostilla vinkkejä mutta myös markkinointipostia. Voit poistua listalta koska tahansa. En koskaan anna sähköpostiosoitettasi eteenpäin.